Мъжко здраве

Болка и физическа активност

От

Публикувана:
Последна редакция: 18/10/2017
Болка
Болката е чувство, което се проявява в следствие от нараняване или увреждане на телесните тъкани. Специални нервни окончания преобразуват получената травма в усещане за болка. Тези усещания се предават чрез нервите по протежение на гръбначния мозък и достигат до специални участъци на мозъка. Болката е индивидуално усещане. Интензитетът й варира в зависимост от възрастта, физическата пасивност, здравословното състояние, както и редица други индивидуални фактори. Хората с хронични болки често са пасивни и нямат особено желание за физическа активност За съжаление липсата на физическо натоварване води до линеене и слабост в мускулите, скованост в ставите, трупане на килограми и общо неразположение на духа. Всички тези фактори могат да допринесат за изостряне на болката. Физическата активност би могла да намали усещането за болка, тъй като редовното физическо натоварване води до освобождаване на ендорфини – вещество, което тялото произвежда с цел да притъпи болката.

Ендорфини
Ендорфините са вид химикали, които се произвеждат от нервната система. Функцията им е да активират системата за възпиране на болката и да помогнат за нейното туширане. Ендорфините въздействат върху рецепторите на специални нервни клетки, които се намират в мозъка. Образно казано тези рецептори функционират като ключалки, ключ за които са ендорфините. Морфинът, кодеинът и хероинът имат структура подобна на тази на ендорфините, затова те също могат да задействат системата за потискане на болката.

Физическо неразположение
Предназначението на човешкото тяло е да се движи. Затова и липсата на физическа активност може да е причина за появата на болка, физическо неразположение, болести и дори преждевременна смърт. Продължителната физическа пасивност може да доведе до:
- Загуба на мускулна сила и маса
- Скованост в ставите
- Загуба на калций и чупливост на костите
- Загуба на червени кръвни клетки
- Податливост на инфекции
- Прекомерна пълнота

Физическо възстановяване
За да избегнем всяко възможно влошаване във функцията на определени части от тялото си, а по този начин и да намалим болката, трябва да разработим здравословна програма за редовни физически упражнения Физическото натоварване може да помогне за:
- Повишаване на мускулния тонус и сила
- Повишаване подвижността на ставите
- Редуциране количеството излишни мазнини
- Подобряване на цялостното физическо състояние

Терминът физическа активност се отнася за енергията, която се използва при движение. Занимания като разходките, карането на колело и пазаруването, ни помагат да изразходваме енергия. Дори 30-минутните ежедневни разходки на бърз ход могат да помогнат за постигане на изброените по-горе параметри. Увеличавайки интензитета на физическата активност можем да постигнем дори още по-задоволителни резултати от гледна точка на общото си здравословно състояние Тези от нас, които в продължителен период от време са водили заседнал начин на живот, трябва да започнат с нещо не толкова натоварващо, като например кратки разходки и плуване. Постепенната ангажираност с физическо натоварване помага за физическо укрепване без влагане на прекомерни усилия. След подобряване на общото състояние, можете постепенно да увеличите интензитета на физическото натоварване.

Физическо натоварване и облекчаване на болката
Редовното физическо натоварване помага за облекчаване на болката и физическия дискомфорт:
- Добре планираното физическо натоварване може да подпомогне заздравяването на получените в резултат на пасивност травми.
- Физическата активност може да попречи на появата на болезнени травми.
- Физическата активност може да предотврати или попречи на по-нататъшното задълбочаване на симптомите на артритните заболявания.
- Физическата активност стимулира производството на ендорфини, които са важни за редуциране на болката.

Още от Мъжко здраве