Здраве

10 разбити митове за съня!

От

Публикувана:
Последна редакция: 20/10/2017
1. Наваксването
Митът
Полезно е да наваксвате със сън винаги, когато това е възможно – например да спите до късно през уикендите.

Истината
Действително спането до късно през уикендите е изкушаващо, но по-важно е да се придържате към редовна схема за сън през всичките седем дена от седмицата. Лягането и ставането в определен час ще ви осигурят спокоен и продължителен сън през нощта.

2. Вечерните тренировки
Митът
Добрата вечерна тренировка ще ви измори и ще ви помогне да заспите по-бързо и лесно.

Истината
Редовното физическо натоварване наистина улеснява заспиването вечер. Трябва обаче да сте сигурни, че сте приключили с тренировката поне три часа преди лягане. По възможност тренирайте в следобедните часове, а не непосредствено преди сън. Нормалната телесна температура прави заспиването по-лесно. По време на физическо натоварване температурата на тялото се повишава чувствително и нормализирането й отнема приблизително шест часа.

3. Възрастните хора
Митът
Възрастните хора се нуждаят от по-малко сън.

Истината
Привидно възрастните хора спят по-малко. Истината обаче е, че те се нуждаят от същото количество сън както и по-младите, а именно 7-9 часа дневно. При възрастните индивиди обикновено се наблюдава промяна в схемата на нощен сън, не за друго, а защото те са склонни да прекарват част от деня си в сън, който приемат под формата на кратка следобедна дрямка.

4. Почивка за мозъка
Митът
Мозъкът има нужда от сън, за да си почине.

Истината
Безспорно сънят е нещо необходимо. Сънят осигурява почивка на тялото, но не и на мозъка. По време на сън мозъкът продължава да работи, именно защото той е отговорен за контрола над всички телесни функции, като например дишането.

5. Повторното заспиване
Митът
Ако се събудите по средата на нощта, най-добре е да лежите неподвижно и да се опитате да заспите отново. Ставането от леглото само ще ви разсъни още повече.

Истината
Ако това наистина се случи и не успеете да заспите отново в рамките на 15-20 минути, по-добре станете от леглото. Преместете се в друга стая и се отдайте на релаксиращо занимание, например четене или слушане на музика. Ако останете в леглото и продължите с опитите да се унесете повторно, това само ще доведе до стрес Колкото повече мислите за необходимостта от сън толкова по-вероятно е да не успеете да заспите отново.

6. Вашата спалня
Митът
Добра идея е да прекарате известно време в спалнята си вечер преди лягане. По този начин ще се “подготвите” за сън.

Истината
Колкото повече дейности асоциирате със спалнята си, например гледане на телевизия, или работа на компютър, толкова по-трудно ще ви бъде да заспите тогава, когато най-много искате. Най-добре използвайте леглото си единствено за сън и секс. Така ще подсилите асоциацията легло-сън.

7. Сексът
Митът
Сексът през нощта само ще ви възбуди и ще ви държи будни.

Истината
В действителност по време на секс тялото отделя ендорфини, които ви карат да се чувствате добре. Сексът облекчава симптомите на стрес и прави заспиването по-лесно.

8. Температурата
Митът
Чувството за уют, което тежките завивки ви дават е и предпоставка за по-бързо унасяне и заспиване.

Истината
Тялото преминава в режим на сън по-лесно при по-ниски температури. Затова ако обичате да спите под куп топки завивки, по-добре открехнете прозореца, за да позволите на свежия въздух да влиза свободно в помещението. Никой не обича студа, но и прекомерното затопляне също не е препоръчително.

9. Хъркането
Митът
Хъркането е често срещано и напълно безобидно явление.

Истината
Хъркането е често срещано, безвредно явление, което се наблюдава у сравнително голям процент от хората. Но то може да бъде симптом за конкретно здравословно смущение, известно като сънна апнея. Понякога сънната апнея е състояние с животозастрашаващи последици. В случай, че хъркате силно и с продължителни паузи между отделните хъркания, най-добре се консултирайте със специалист. Сънната апнея е лечимо заболяване.

10. Алкохолът
Митът
Една чаша вино може да ви помогне да се отпуснете и заспите по-бързо.

Истината
Алкохолът наистина може да ви накара да се почувствате уморени и да ви приспи, но няма да ви осигури пълноценен сън. След консумация на алкохол сънят е накъсан и неспокоен и се характеризира с често събуждане през нощта.

Още от Здраве