Здраве

Витамини и минерали

Как да си набавим витамините и минералите от които се нуждаем
От

Публикувана:
Последна редакция: 21/10/2017
Добрата храна е много повече от  нещо, с което да напълним стомаха – това какво ядем  дава отражение върху нашето здраве, енергия и благополучие по много начини.

Най-важната характеристика на добрата диета е нейното разнообразие. Всички знаем, че разнообразието е есенцията на живота, но дали си даваме сметка, че ако не консумираме разнообразна храна може да не получаване някои важни витамини минерали и други хранителни вещества Приемането на оптималната комбинация витамини и минерали спомага да се чувстване и изглеждаме по най-добрия начин във всяка възраст.

Цвета има значение

За да сте сигурни, че вашият хранителен режим съдържа всички необходими хранителни вещества изберете цветна дъга от храни. Пигментите, които дават характерния цвят на плодовете са важна хранителна съставка, която може да намали риска от рак и хронични заболявания като сърдечно-съдовите.

Разбира се „най-мощен” пигмент са плодовете и зеленчуците – още една причина да препълните чинията си с тези ниско-калорични, богати на фибри и бедни на мазнини супер-храни! Консумирани заедно, плодовете и зеленчуците предоставят още по-голяма защита срещу свободните радикали – нестабилни молекули в тялото, които увреждат клетките, за които се вярва че причиняват много заболявания.

Витамините в новините

Най-популярните витамини днес за антиоксидантите (E, C, A, минерала сeлениум) както и „слънчевият витамин” D.

Антиоксидантите помагат за неутрализирането на вредните свободни радикали. Диетата богата на антиоксиданти подпомага здравето и съпротивителните процеси в организма.

Богатите на антиоксиданти храни включват:
-    Витамин А и бета-каротин: тиква, моркови, спанак, сладък картоф, пъпеш, манго и тъмни листни зеленчуци
-    Витамин C: цитрусови плодове ягоди, чушки, карфиол, броколи домати, сладък картоф, аспержи.
-    Витамин E: растителни масла бадеми пълнозърнести храни, пшенични кълнове, сладък картоф и др.
-    Селениум:  сьомга и треска.

Витамин D присъства често в новините напоследък. Последни проучвания покачват, че хората живеещи в северните ширини вероятно не получават достатъчни количества от този витамин. Без необходимото количество витамин D тялото не може да абсорбира калция, което води до повишен риск от фрактури. – особено при възрастните хора. Скорошно проучван проведено в Швейцария сочи, че старците могат да намалят риска от падания ако приемат достатъчно количество витaмин D.

Най-добрият източник на този витамин е слънчевата светлина. Другите добри източници включват:

- обогатено мляко и някои портокалови сокове. Производителите на сокове напоследък добавят калций и витамин D за по-добро усвояване.  
- сьомга и скумрия
- яйца
- черен дроб

Калцият

Калцият също е важен елемент за поддържане на костите и зъбите здрави и предотвратяване на остеопорозата. Най-добрият източник на калций са млечните продукти, макар че добри източници са още:

-    тъмните листни зеленчуци
-    обогатените на калций продукти като зърнени закуски и портокалов сок

Храни или хапчета?

Хранителните добавки не са тайно оръжие за по-добро здраве, нито могат да компенсират лошата диета Добавките с витамини и минерали могат да помогнат за допълване на диетата но не могат да заместят многобройните хранителни вещества и фибри, които се съдържат в пълноценната храна.

Препоръчително е обаче, да се приемат хранителни добавки като „застраховка”. Дори най-добрият хранителен режим може да не задоволява всички нужди на организма. Всекидневното приемане да добавки с витамини и минерали е безопасно и може да допринесе за вашето здраве. Според проучване от 2003 г. всекидневното приемане на мулти-витамини може да намали риска от първи инфаркт. Според други изследвания приемането на витамини намалява риска и от други хронични заболявания.

Трябва да се знае обаче, че повече не означава винаги по-добре. Когато избирате ежедневните си витамини и минерали, убедете се че не съдържат повече от 100% от препоръчителната дневна доза от който и да елемент.
Много по-добра идея е да получаваме тези вещества от храната ида приемаме прости витамини или минерали веднъж дневно, освен ако докторът ни е препоръчал друго. Не забравяйте, че някои състояния, като бременността например,  изискват по-специфични добавки, така че най-добре се консултирайте с вашия лекар.

Основни принципи

Всеки ден учените откриват в храните субстанции които укрепват здравето и предпазват от болести. С времето вероятно ще бъде отривана все по-голяма връзка между хранителните вещества и здравето.
Междувременно, ето някои факти които знаем със сигурност за витамините и минералите:

-    Витамините и минералите не съдържат калории
-    Всички витамини и минерали могат да бъдат намерени в храните
-    Ако във нашата диета продължително време липсва някой витамин или минерал ще развием симптоми на недостатъчност
-    Най-добрата форма на витамините и минералите е тази, която приемаме от храната

Добавете някои или всички посочени тук храни към вашият списък с покупки. Избирайки храни и напитки богати на витамини, минерали и други здравословни съставки ще ни помогне да задоволим глада и да се предпазим от хронични заболявания.

Още от Здраве