Фитнес

Фитнесът във всяка една възраст

От

Публикувана:
Последна редакция: 23/10/2017
Бъдете енергични!
Кой твърди че физическото натоварване се състои единствено в непосилни тренировки? В действителност то може да бъде начин за забавление, релаксация и редуциране на стреса. Не е необходимо да се подлагате на изморителни и отегчителни упражнения, които да ви причиняват болка. Можете да тренирате за удоволствие и същевременно да се радвате на задоволителни резултати.

Значението на физическото натоварване!
Независимо от възрастта си хората, които практически са неактивни биха могли да подобрят качеството на живота си като се ангажират с физическа активност.
Редовните тренировки значително редуцират риска от смърт в следствие на сърдечни заболявания и минимизират опасността от удар, рак на дебелото черво, диабет и хипертония. Също така физическото натоварване помага за контрола над телесното тегло, облекчава ставните болки при наличие на артрит, редуцира симптомите на безпокойство и депресия и до голяма степен елиминира необходимостта от хоспитализация, посещение при лекуващия лекар и приемането на лекарства.
Нещо повече. Не е необходимо физическото натоварване да бъде изморително за да бъде ползотворно. Независимо от това на каква възраст сте, можете да извлечете полза и от умерено интензивните, но редовни тренировки. Напълно достатъчно е да правите 30-минутни разходки на енергичен ход пет или повече пъти в седмицата.

Защо трябва да бъдете активни?
По-лесно е да поддържате здравето си, отколкото да се опитвате да го възстановите. Спортувайки вие намалявате риска от появата на заболявания, които биха могли да имат фатален край. Процентът на ранна смърт при активните хора е много по-нисък, отколкото този при хората, които не спортуват. Редовното физическо натоварване може да ви помогне да подобрите здравословното си състояние и да намалите риска от преждевременна смърт в следствие от:
- Коронарна сърдечна болест
- Сърдечен удар
- Вторичен сърдечен удар
- Високо ниво на холестерола в кръвта
- Хипертония
- Рак на дебелото черво

Физическото натоварване:
- Помага за редуциране на телесното тегло
- Облекчава симптомите на диабета
- Намалява чувството за безпокойство
- Облекчава депресивните състояния
- Осигурява по-добро психично здраве
- Намалява стреса
- Помага за изграждане и поддържане на здрава костна, мускулна и ставна система
- Повишава подвижността на хората в средна и напреднала възраст

Може ли липсата на физическа активност да ви навреди?
Изследванията недвусмислено показват, че хората, които избягват физическото натоварване са по-податливи на заболявания и травми. Затова по-разумно е да се ангажирате с леки, но редовни упражнения, които да пазят духа и тялото ви здрави.

Елементи на физическото натоварване!
Какво означава терминът “физически силен”. В общи линии това е физическа характеристика, която притежавате или сте придобили във времето, отделено за физическо натоварване. Тази характеристика не се измерва единствено с издръжливостта ви на бягане на дълги разстояния или способността ви да вдигате тежки предмети. Физическата сила не зависи само от това какво правите или колко дълго го правите, нито пък от интензитета на заниманията ви. Въпреки че това са важни критерии за оценка на физическата сила, трябва да знаете че по дефиниция тя се измерва с помощта на пет особено важни елемента:
1. Сърдечно-дихателна издръжливост
2. Мускулна сила
3. Мускулна издръжливост
4. Телесна структура
5. Подвижност

За да определите степента на собствената си физическа сила е необходимо да си направите самооценка на база изложените критерии.

Какво представлява сърдечно-дихателната издръжливост?
Сърдечно-дихателната издръжливост е способността на кръвоносната и дихателната система да осигуряват достатъчно количество енергия по време на продължително физическо натоварване. За да подобрите тази функция на организма си, правете продължителни упражнения, които поддържат сърдечния ви ритъм в допустимо високи и същевременно безопасни граници. Подходящи за тази цел са плуването, дългите разходки и карането на колело. Не е задължително тези занимания да бъдат изморителни. Започнете с нещо което харесвате и постепенно увеличете интензитета на тренировките.

Какво представлява мускулната сила?
Това е способността на мускулите да проявяват силата си по време на физическо натоварване. За да придобият мускулите ви сила е необходимо да прилагате съпротивление или да се възползвате от силата на гравитацията. Подходящи за целта са занимания като вдигането на тежести или ускореното изкачване на стълби.
    
Какво представлява мускулната издръжливост?
Мускулната издръжливост е способността на мускулите да продължават да изпълняват функциите си без видими признаци на умора. За да повишите издръжливостта на мускулите си, занимавайте се със сърдечно-дихателни упражнения като бягане, каране на колело, продължителни разходки или танци.

Какво представлява телесната структура?
Този термин касае мускулите, мазнините, костите и много други съществени части на тялото. Общото телесно тегло, или това което кантарът отчита при измерване на килограмите, може да бъде статично за продължителен период от време. Но кантарът не показва каква част от теглото се дължи на подкожни мазнини и каква част от тялото се състои от чиста маса (мускули, кости, и сухожилия). Определянето на телесната структура е от изключителна важност за контролиране на телесното тегло.

Какво представлява подвижността?
Това е степента на мобилност на ставите. Добрата ставна подвижност може да ви помогне да избегнете травми във всеки етап от живота ви. За да подобрите подвижността си е необходимо да се ангажирате с дейности, които позволяват добро обтягане на мускулите. Такива са плуването и разтягането.

Направете физическото натоварване част от своя начин на живот!
Не се опитвайте да промените, това което не можете. Вместо това съсредоточете усилията си върху това, което можете да подобрите в себе си.
Независимо от това, че познаваме и признаваме ползите от физическото натоварване, не винаги сме способни да го превърнем в неразделна част от ежедневието си, тъй като понякога придобиването на нови навици е привидно непосилно. Но помнете! Можете да започнете с леки упражнения, които постепенно да превърнете в интензивно физическо натоварване.

Още от Фитнес