Диети

Диета при кърмене



Какво представлява диетата
Целта на тази диета е да осигури на кърмещите майки необходимите вещества с висока хранителна стройност. По този начин те ще се чувстват сити, постепенно ще редуцират теглото си, в случай че това е необходимо, и ще предоставят на децата си висококачествена кърма.

Какво трябва да консумирате
Сложни въглехидрати. Такива се съдържат в зърнените храни. Кърменето води до недостиг на кръвна захар у майката, затова тя трябва да приема адекватно количество въглехидрати всеки ден. В случай че кърмите, на всеки 2-3 часа консумирайте богата на въглехидрати храна за да поддържате кръвната си захар в норма и за да контролирате чувството на глад. Между отделните хранения е допустима консумацията на прости захари под формата на сладко, мед, мармалад, нискомаслени сладкиши с високо съдържание на фибри, както и пресни плодове.
Течности. Пийте минимум 8 чаши вода дневно, задължително поне една чаша след кърмене. Течностите са един от основните фактори, от които зависи количеството на кърмата. Ограничете приема на плодов сок, както и на газирани напитки, кафе и алкохол.
Калций. Необходимо е приемането на храни богати на калций, защото той се изразходва в процеса на кърмене. Пийте поне 600 мл. прясно мляко дневно.
Богати на белтъчини храни. Консумирайте поне 30-60 гр. месо дневно. Богати на белтъчини са пилешкото месо, рибата, бобът, сиренето и яйцата.
Цинк. В следствие от кърменето организмът губи запасите си от цинк, затова е необходимо такъв да се приема допълнително, за да се възстанови нормалното му ниво.
Желязо. Може да се приема под формата на хранителни добавки.
Естествени мастни киселини. Те са важни за развитието на мозъка и зрението на детето. Източник на такива са рибата, пшеничните кълнове и ядките.

Какво трябва да консумирате в малки количества
Мазнини. Прекомерната консумация на мазнини увеличава броя на ежедневно приеманите калории и по никакъв начин не спомага за качествения контрол над телесното тегло.
Продукти, които биха могли да предизвикат различни алергични реакции при детето.
Алкохол. Алкохолът може да бъде предаден на детето чрез кърмата и затова консумацията му трябва да бъде прекратена. Също така той води до дехидратация и намалява количеството на кърмата, заради което може да има вреден ефект върху бебето. В случай че кърмещата майка приема алкохол, то количеството винаги трябва да е минимално и може да се консумира веднага след кърмене, за да може да се разгради преди следващото кърмене.

Примерно еднодневно разпределение на хранителния режим
Закуска: 1-2 купи овесена каша с нискомаслено прясно мляко, или 1-2 купи богата на фибри зърнена закуска, или 3-4 филии пълнозърнест хляб с мед или конфитюр, 1 сварено яйце или 1 резен сирене, пресен плод или 1 купа плодова салата, 1-2 чаши вода.
Предобедна закуска: 1 парче кекс с нискомаслено мляко, 1 малка чаша прясно мляко, 1-2 чаши вода.
Обяд: 2-4 филии пълнозърнест хляб, 1 малко авокадо, 2 резена крехко месо по избор, голяма порция зеленчукова салата, пресен плод по избор, 1-2 чаши вода.
Следобедна закуска: сандвич с фъстъчено масло и целина, 1-2 чаши вода.
Вечеря: 90-150 гр. крехко червено, свинско, пилешко или соево месо с подправки, или 180-300 гр. печена на скара риба или омлет от 2 яйца с шунка и сирене, задушен картоф или 1 купа ориз или макарони, голяма порция пресни или задушени зеленчуци, пресен плод или 1 купа плодова салата, 1-2 чаши вода.
Късна вечеря: 1-2 филии с конфитюр или мед, 1 малка чаша прясно или кисело мляко.

Помнете
Яжте достатъчно хляб и зърнени храни на равни интервали през целия ден.
Пийте вода преди и между отделните хранения.
Пийте поне 600 мл. прясно мляко всеки ден.
Поне два пъти дневно консумирайте богати на протеини храни.


Последна редакция: 19/08/2017