Диети

Диета при хормонална терапия



Какво представлява диетата
Целта на този вид диета е да намали загубата на минерали от костите, да контролира телесното тегло и да осигури прием на растителен естроген по време на хормонална терапия, на която са подложени жени в период на менопауза.

Какво е задължително да консумирате по време на диетата
Фитоестрогени. Това са вещества подобни на естроген, които се срещат само в определен вид растения. Богати на фитоестроген са:
- Соевите продукти: тофу, лецитин, соево мляко и соя.
- Бобовите растения: фъстъци, боб и грах.
- Зърнените храни: пшеница, пшенични кълнове, ръж, ечемик, овес и слънчоглед.
- Ядките: орехи, бадеми и кашу.
- Плодовете: ябълки, цариградско грозде и гуава.
- Зеленчуците: картофи, броколи и карфиол.
Богати на калций храни. Консумацията на богати на калций храни предотвратява появата на остеопороза. Жените на хормонална терапия трябва да приемат поне 1000 мг. калций дневно. Една чаша прясно мляко или обогатен с калций портокалов сок съдържа около 300 мг. калций, а една чаша кисело мляко - приблизително 400 мг. калций, 30 гр. сирене съдържат 200 мг. калций, а 4 сардини (заедно с костите) - 184 мг. Дневната консумация на комбинацията от тези храни осигурява на организма количеството калций от което се нуждае.

Какво не трябва да консумирате по време на диетата
Кофеин. Кофеинът се съдържа в множество храни. Трябва да се избягва тъй като той има способността да извлича калций от костите.
Фосфор. Среща се в газираните напитки. Консумацията му води до загуба на костно вещество.
Наситени мазнини. Те намаляват способността на тялото да усвоява естроген. Избягвайте консумацията на тлъсто месо, пържени храни и полуфабрикати.
Захар. Тя също ограничава правилното усвояване на естроген и понижава функциите на имунната система.

Какво трябва да приемате в достатъчни количества по време на диетата
Богати на белтъчини храни като крехко червено месо, пиле, риба, яйца и заместители на зеленчуци.
Пресни плодове. Напълно достатъчно е да изяждате 2-3 сурови плода дневно.

Примерно еднодневно разпределение на хранителния режим
Закуска: 1 купа овесена каша със соево прясно мляко, или 1-2 филии пълнозърнест хляб с половин купа печен боб, или омлет с тофу, пресен плод по избор, билков чай или безкофеиново кафе.
Предобедна закуска: 2 чаши вода, 1-2 солени ръжени бисквити с домат или аспержа.
Обяд: 2 чаши вода, 2 филии пълнозърнест хляб или половин купа задушен ориз, 30-60 гр. шунка без мазнини или пилешко месо или 60 гр. сьомга, голяма порция зеленчукова салата или зеленчукова супа със соя или соеви кълнове, пресен плод по избор.
Следобедна закуска: 2 чаши вода, 2 пълнозърнести бисквити с извара, малка кофичка нискомаслено кисело мляко.
Вечеря: 2 чаши вода, 90-120 гр. крехко червено месо или пиле или 180-240 гр. риба с нискомаслен рибен сос, 1 средно голям картоф или половин купа ориз или макарони, голяма порция зеленчукова салата, пресен плод по избор, билков чай или безкофеиново кафе.


Последна редакция: 19/08/2017