Диети

Диета против стомашни заболявания



За диетата
Целта на диетата против стомашни заболявания е да елиминира глутена от менюто ви. Глутенът е вид белтък, който се среща в определени зърнени храни (пшеница, ръж, овес). При стомашните заболявания, нетърпимостта към глутен води до стесняване и увреждане на тънките черва. Освободената от глутен диета осигурява достатъчно количество хранителни вещества и фибри на организма, от които той се нуждае за добро здраве и нормално функциониране на червата. Зърнените храни с високо съдържание на глутен могат да бъдат заменени с ориз, царевица и просо.

Какво трябва да консумирате
Богати на желязо храни. Анемията породена от недостиг на желязо е често усложнение при стомашните заболявания. Източник на желязо са червеното месо, карантията, слънчогледовото и тиквеното семе.
Витамин С. Този витамин подобрява усвояването на желязо от организма. Източник на витамин С са цитрусовите плодове, пъпешът, доматите, червените чушки и листните зеленчуци.

Какво бихте могли да консумирате
Фибри. При стомашни заболявания е препоръчително да консумирате богати на фибри храни, като бял и кафяв ориз например. Включете в менюто си бобови растения, соя и разнообразие от пресни плодове и зеленчуци.
В-витамини и цинк. Червеното месо, стридите, свинското месо, сардините и кафявия ориз са само част от източниците на витамин В и цинк.
Продукти, които не съдържат глутен. Такива са прясното месо, рибата, сиренето, яйцата, млякото, ядките, бобовите растения, плодовете и зеленчуците.

Какво трябва да отстраните от менюто си
Глутен. Избягвайте консумацията на пшеница, ръж, овес, ечемик, грис, просо, елда, амарант, кускус и др. Глутенът влиза в състава на голяма част от варивата и тестените изделия.
При вторична нетърпимост към лактоза избягвайте консумацията на прясно и кисело мляко, сладолед, сметана, суроватка, млечни шоколади, мляко на прах и сирене.
При вторична нетърпимост към захари избягвайте консумацията на всички видове захар, без глюкоза и фруктоза.

Примерно еднодневно разпределение на хранителния режим
Закуска: 1 1/2 купа царевичен корнфлейкс с 1/4 оризови трици и соево мляко или 1-2 варени яйца с препечен хляб, плод (портокал, банан, пъпеш).
Предобедна закуска: 2-4 оризови бисквити с домат и сирене.
Обяд: 2-4 филии хляб или половин/ цяла купа задушен ориз, 1-2 резена шунка без тлъстини или 30-60 гр. накълцано пилешко месо с майонеза или 1-2 резена сирене, зеленчукова салата или пресни зеленчуци по избор, пресен плод (ананас, ягоди, папая).
Следобедна закуска: 2-4 оризови бисквити със пушени стриди и домат или 2-4 обикновени бисквити с фъстъчено масло, чаша чай, слабо кафе или прясно мляко.
Вечеря: зеленчукова супа или бобена супа, 90-120 гр. крехко червено месо (говеждо, агнешко, свинско или пилешко) или 180-240 гр. печена на скара риба, задушени картофи, картофено пюре, задушен кафяв ориз или макарони, салата от моркови, тиква или царевица или смесена зеленчукова салата, пресен плод по избор или плодова салата с нискомаслено кисело мляко, чаша чай или слабо кафе.


Последна редакция: 14/12/2017