Диети

Пречистваща диета



Какво представлява пречистващата диета
Целта на тази диета е да облекчи хроничните неразположения, да прочисти или неутрализира натрупаните в организма токсини. Тези токсини водят до появата на целулит, бръчки и наднормено тегло.
Токсините са вредни за организма вещества, които приемаме както с консумираната храна, така и при контакт със заобикалящата ни среда. Те произвеждат нестабилни молекули, наречени свободни радикали и окислени мазнини, които атакуват здравите клетки в организма. Когато броят на тези вредни клетки надхвърли броя на антиоксидантите, които могат да ги неутрализират, започва появата на множество здравословни проблеми, като например преждевременно стареене, чувствителност към определен тип хранителни продукти и възобновяващи се инфекции.
Един от най-агресивните подходи на тази диета изисква преди да се подложите на нея да предприемете 3-дневен пост. По време на този период не се консумира абсолютно никаква храна. Разрешено е единствено приемането на преварена вода. Докато постите сведете физическото натоварване до минимум, за да избегнете излишното изразходване на енергия.
Пречистването цели ограничаване на броя на тези вредни молекули. Това се постига с подобряване на естествените системи за пречистване на организма. Черният дроб е най-важния орган, отговорен за детоксификацията на тялото. Неговата функция е да променя химическия състав на токсините и да ги извежда от тялото. Ефективна детоксификация се постига с избягване на токсините от околната среда, възстановяване на нормалните храносмилателни функции на тялото и поддържане на пречистващите способности на черния дроб.

Умерената пречистваща диета включва консумацията на полезни храни (плодови сокове, сурови плодове и зеленчуци) в продължение на 3 дена. Драстичната пречистваща диета, която може да се отъждестви с постене, изисква елиминиране на твърдите храни от менюто и приемането на предимно течна храна. Постенето не се препоръчва на хора със здравословни проблеми, тъй като може да доведе до нежелани усложнения. Винаги се съветвайте с лекуващия си лекар преди да предприемете каквато и да било диета, за да сте сигурни, че организмът ви ще може да я понесе.
Храните, позволени за консумация по време на пречистващата диета, обикновено са с високо съдържание на вода, високо хранителни са и се усвояват лесно от организма. Продуктите, чиято консумация би могла да причини нежелани реакции, и които трябва да се избягват са: пшеницата, яйцата, голяма част от ядките и цитрусовите плодове.

Полезни съвети
Избягвайте проблематични и предизвикващи алергии храни. Това са животинските мазнини, наситените мазнини (маргарин, майонеза), червеното месо, захарта (включително фруктоза, глюкоза, декстроза, царевичен сироп, мед, стафиди, кафява захар и др.), рафинираните въглехидрати, солта, алкохола и кофеина. Тези храни предизвикват нежелани реакции като подуване, газове, киселини в стомаха, тежест след хранене, запек, диария, натрупване на слуз, главоболие, обриви и болки в ставите.
По възможност избягвайте контакта с токсините от околната среда. Не консумирайте обработени и рафинирани храни и полуфабрикати. Включете в менюто си повече плодове и зеленчуци, консумирайте ги в сурово състояние или съвсем леко сготвени.

Яжте храни с достатъчно, но не и прекомерно съдържание на протеини и калории. Те помагат за подсилване на пречистващата функция на черния дроб.
Пийте пречистена (филтрирана или преварена) вода. Препоръчва се приемът на поне 2 литра вода на ден.

Яжте разнообразна храна. Хранителните алергии най-често възникват заради ежедневната консумация на еднообразна храна (пшеница, мляко, яйца и др.).
Хранете се умерено. Не консумирайте нито по-малко нито повече от необходимото през деня количество храна. Дъвчете бавно и се хранете спокойно.
Избягвайте едновременната консумация на сложни въглехидрати, например зърнени храни и зеленчуци с високо съдържание на скорбяла.

Храни които трябва да включите в менюто си
Въглехидрати. Количеството на приеманите през деня въглехидрати не трябва да превишава 60% от общото за деня количество храна. Източници на въглехидрати са пълнозърнестите храни, плодовете и зеленчуците. Консумирайте зърнени храни, пресни плодове и зеленчуци поне 5 пъти на ден, и яжте толкова, колкото да заситите глада си.
Протеини. Белтъчините трябва да съставят не повече от 20% приеманите през деня калории. Източник на протеини са бобовите растения, пълнозърнестите храни, рибата, пилешкото месо и крехкото червено месо.
Мазнини. Мазнините не трябва да превишават 20% от дневните калории. Дневно можете да приемате не повече от 2-3 с.л. мазнина. Най-подходящи за консумация са растителните масла. Олиото от ленени семена е изключително богато на хранителни вещества.
Подправки. Използват се в умерени количества. По време на диетата за пречистване можете да си позволите консумацията на билки, оцет, чесън, джинджифил, лук и мизо.

Пречистващата диета протича в две фази
Фаза 1: Монотрофична диета. След първите 3 дена на постене, трябва да се подложите на монотрофична диета. Това означава че с всяко хранене ви е разрешена консумацията на определен вид плод. Например, към закуската можете да добавите пъпеш, към обяда портокали или грейпфрут, а към вечерята ябълка. Количеството на консумираните плодове не е ограничено, важно е само да не се смесват по време на отделните хранения. Монотрофичната диета е с продължителност 1 седмица.
Фаза 2: Консумация на сурови плодове. Тази фаза е с продължителност 1 месец. Възможно е по време на тази част от диетата да чувствате замаяност, гадене и умора, тъй като именно в тази фаза организмът ви започва да се освобождава от натрупаните през годините токсини.

Примерно еднодневно разпределение на хранителния режим
Закуска: плод по избор (без цитрусови плодове), 30 минути по-късно консумирайте порция зърнена закуска.
Обяд: смесена зеленчукова салата или задушени зеленчуци с протеини (риба, пилешко месо, боб или тофу) или кафяв ориз.
Следобедна закуска: пресен плод или зеленчук по избор.
Вечеря: риба или пилешко месо със задушени или сурови зеленчуци, или ориз със задушени или сурови зеленчуци.
Закуска преди лягане: пресен плод (без цитрусови плодове) или зеленчук по избор.


Последна редакция: 13/12/2017