Диети

Диета против камъни в бъбреците



Какво представлява диетата против камъни в бъбреците
Целта на тази диета е да балансира приема на вещества (калций, оксалат), които могат да причинят образуването на камъни в бъбреците и да подобри способността на бъбреците да отделят отпадъчните продукти.

Какво можете да консумирате по време на диетата
Фибри. Фибрите съдържат фитати, които предотвратяват кристализацията на калция в урината и намаляват вероятността за формиране на камъни в бъбреците. Яжте пълнозърнест хляб, много плодове и зеленчуци.
Течности. За да намалите концентрацията на минерали в урината пийте 2-3 литра преварена вода на ден.
Калий. Богатата на калий диета може да помогне за намаляване на риска от поява на камъни в бъбреците. Източник на калий са бананите, ядките, всички видове зеленчуци, авокадото и слънчогледовите семки.

Какво трябва да избягвате по време на диетата
Богати на оксалати храни. Избягвайте консумацията на спанак, ревен, червено цвекло, фъстъци, какао, шоколад, чай и кафе. Соевите продукти като тофу и соево мляко също са с високо съдържание на оксалати, затова е препоръчително да не се приемат по време на диетата.
Натрий или сол. Избягвайте консумацията на готови продукти с високо съдържание на сол (натрий).
Добавки с витамин C. Прекомерното приемане на добавки със заместители на витамин C може да увеличи нивото на оксалат в урината. Препоръчително е да избягвате употребата на такива добавки. Вместо тях в умерено количество консумирайте богати на витамин C храни (цитрусови плодове, месести плодове, зеленчуци и червени чушки).
Пурини. Трябва да бъдат избягвани, тъй като те повишават концентрацията на пикочна киселина и съдействат за кристализацията на калция. Богатите на пурин храни като червеното месо, консервираната риба, карантията, пастета, мидите, хайвера и продуктите с мая също трябва да се избягват.

Храни за консумация в умерено количество
Калций. Ограничете консумацията на богати на калций храни. Такива са млечните продукти - прясно и кисело мляко и сирене. Позволен е приемът на не повече от 1 1/4 чаша прясно мляко или приблизително 1200 мг. калций дневно. Калцият не бива да бъде напълно елиминиран от диетата тъй като той е важен за костите.
Протеини. Прекомерната консумация на богати на белтъчини храни може да доведе до формирането на камъни в бъбреците и жлъчката. Също като калция обаче и протеините са важни за развитието на костната система, затова не бива да бъдат напълно елиминирани от диетата. В малки количества приемайте животински протеини (месо, яйца и риба) и в по-големи количества зърнени протеини (кафяв ориз, ядки, бобови растения и пшеница).

По време на диетата трябва да пиете много вода (една чаша на всеки час). Избягвайте богатите на оксалати храни, заместителите на витамин С и солените храни. Яжте богати на фибри плодове и зеленчуци, както и пълнозърнести храни.

Примерно еднодневно разпределение на хранителния режим
Закуска: 1-2 чаши вода, 1-1 1/2, купа овесена каша или купа и половина богата на фибри зърнена закуска със сушени плодове и 1/2 купа прясно мляко, пресен плод по избор или чаша плодов сок.
Предобедна закуска: 3-4 пълнозърнести бисквити с домат или плодов сладкиш, 2 чаши вода или 1 чаша плодов сок.
Обяд: 2-4 филии пълнозърнест хляб или 1 1/2 купа задушен ориз или макарони, 30 гр. крехко червено или пилешко месо или 1 сварено яйце, порция зеленчукова салата или задушени зеленчуци, пресен плод по избор, 2 чаши вода.
Следобедна закуска: 3-4 пълнозърнести бисквити с домат или плодов сладкиш, 2 чаши вода или 1 чаша плодов сок.
Вечеря: 90 гр. крехко червено, пилешко или свинско месо или 120 гр. риба, 1-2 средно големи картофа, задушени или на пюре, с малко прясно мляко или 1 1/2 купа задушен ориз или макарони, задушени зеленчуци или зеленчукова салата, пресен плод.


Последна редакция: 20/10/2017