Диети

Диета при артрит



Съществуват два вида артрит:
Остеоартрит – дегенеративно състояние, което често се проявява в напреднала възраст. Остеоартритът причинява скованост и болка в засегнатите стави. Понякога наднорменото тегло може да влоши симптомите, заради по-голямото натоварване на ставите.
Ревматичен артрит – възпалителен процес, който засяга голяма част от ставите. Често ставите отичат и това е причина за появата на болка и общ дискомфорт. Понякога пациентите с ревматичен артрит (обикновено жени в напреднала възраст) имат периоди на затихване на симптомите на заболяването.

Хранителни продукти които могат да облекчат симптомите
За съжаление съветите относно диетата, която се препоръчва при артрит, могат да имат противоречив характер, тъй като голяма част от резултатите, постигнати при клинични изпитания по-скоро се дължат на плацибо ефекта. Независимо от това обаче, тук ще откриете напътствия, които биха могли да ви бъдат от полза.
Мастни рибни храни – хранителни добавки, съдържащи масло от черен дроб на треска, риба тон, сьомга и сардина;
Витамин C – среща се в много плодове, например киви, праскова и портокал;
Витамин E – среща се в различните видове ядки;
Куркума и джинджифил.

Хранителни продукти които могат да доведат до влошаване на общото състояние
Зеленчуци като картофи, червени чушки, патладжан и домати;
Храни с високо съдържание на мазнини като месо и готвени ястия;
Пълномаслени млечни продукти.

Какво може да бъде полезно за вас
Единствения начин да разберете както би могло да ви навреди и да влоши състоянието ви в случай че страдате от остра форма на артрит е постоянно да следите диетата си. Водете си дневник, в който ежедневно отбелязвайте какви храни консумирате и каква болка усещате. Ако забележите някаква тенденция (например ставна болка след консумация на конкретен хранителен продукт), опитайте се да изолирате причинителя на тази болка. Премахнете въпросния хранителен продукт от диетата си за период от 1 седмица и се уверете че симптомите са намалели. За да установите със сигурност взаимовръзката между появата на специфична болка и консумацията на даден хранителен продукт, трябва да проведете този експеримент в период от 3 последователни седмици.

Диета при ревматичен артрит
Хората страдащи от този вид заболяване се оплакват от множество симптоми, сред които:
Скованост в ставите при движение в продължение на повече от 2 часа
Подуване на пръстите или ставите на китките
Оток и болка в меката тъкан около ставите
Въпреки че предложената по-долу 7-дневна диета е строго индивидуална и се предприема по препоръка на диетолог, тя може да бъде използвана за основа на вашия план за хранене.

Съвети относно диетата
За да бъде ефективен контрола върху артритното заболяване, е важно да промените типа на консумираните по време на диетата мазнини.
Омега-3 мастните киселини играят важна роля срещу възпалителните процеси, които протичат в човешкото тяло. Именно затова те са изключително популярни и се препоръчват като част от диетата при артритни заболявания. Необходимо е да увеличите приема на омега-3 мастни киселини.

Храни, богати на омега-3 мастни киселини:
Масло от сьомга
Соево олио
Соя
Масло от орехи
Орехи
Масло от авокадо
Прясно авокадо

Увеличете ежедневния прием на сурови или задушени продукти, като например риба, пиле, зърнени храни, плодове, зеленчуци и ориз.

Продукти които трябва да избягвате
Много от хранителните продукти могат да предизвикат влошаване на общото състояние на пациентите с артритни заболявания, затова консумацията им трябва да се сведе до минимум или по възможност напълно да се изключат от диетата. В случай че не сте напълно сигурни точно кой продукт възбужда симптомите на болестта, е необходимо да предприемете елиминираща диета, от менюто на която са отстранени потенциалните причинители на дискомфорт. Поетапното връщане на всеки един от рисковите продукти в диетата, ще ви даде възможност да прецените какво можете и какво не можете да консумирате.
Консумацията на храни с висока киселинност трябва да бъде сведена до минимум:
Алкохол
Млечни продукти
Дребни плодове (малини, боровинки)
Чай
Кафе
Рафинирана пшеница
Наситени мазнини
Сол
Обработени храни
Пържена храна

Примерен план за хранене по време на диетата


Последна редакция: 10/12/2017

7 дневно примерно разпределение на хранителния режим

Показаното примерно, меню може да бъде модифицинрано в случай, че имате непоносимост към някой от продуктите.
1. Първи ден
2. Втори ден
3. Трети ден
4. Четвърти ден
5. Пети ден
6. Шести ден
7. Седми ден