Витамин A

Автор:
Рецензия:
Дата на публикуване:
Последна редакция:


1.Информация

2.Облаги

3.Хранителни източници на витамин А

4.Дневна норма

5.Симптоми на дефицит на витамин А



Информация


Витамин А е общ термин за голям брой свързани съединения. Ретинол (алкохол) и ретинал (алдехид) често са таблетирани като витамин А. Ретинола може да се преработи от тялото до ретинолова киселина, форма на витамин А, която е известно, че играе роля в генната транскрипция. Ретинола, ретинала, ретиноловата киселина и свързаните с нея съединения са известни като ретиноиди.

Витамин А е по-известен като анти-инфекциозен витамин, тъй като е необходим за нормалното функциониране на имунната система. Клетките на кожата и лигавицата (клетки, които изграждат дихателните пътища, храносмилателния тракт и пикочните пътища) функционират като бариера и изграждат първата линия на тялото за  защита срещу инфекциите. Ретинола и неговите метаболити са необходими за да се запазят цялостта и функциите на тези клетки. Витамин А и ретиноловата киселина (РА) играят централна роля в разработването и диференциацията на белите кръвни клетки, като лимфоцитите, които играят критична роля в имунната реакция.

Растеж и развитие
Както излишъка, така и дефицита на витамин А могат да предизвикат дефекти при раждането. Ретинола и ретиноловата киселина (РА) са от съществено значение за развитието на ембриона. По време на развитието на плода, РА играе важна роля при развитието на крайниците и формирането на сърцето, очите и ушите. Освен това е установено че РА регулира експресията на гена на хормона на растежа.

Производство на червени кръвни клетки
Червените кръвни клетки, като всички кръвни клетки, са извлечени от прекурсори на стволови клетки. Стволовите клетки са зависими от ретиноидите за нормалната диференциация в червените кръвни клетки. Освен това, витамин А улеснява мобилизацията на желязо от областите в тялото където се съхранява за развиващите се червени кръвни клетки, предназначени за вграждане в хемоглобина, пренасянето на кислород в червените кръвни клетки.


Следва: Облаги

1  |   2  |   3  |   4  |   5

Препоръчана статия

Помогни статията да бъде намерена и прочетена от повече хора


Коментари и мнения на читатели

Коментари и мнения към статията

Тук можете да напишете мнения или да споделите ценни знания свъразни с представения материал.

Вашето име:
Вашият коментар: (препоръчително на кирилица)
Въведете кода:
Искам да следя коментарите
Email:
 

Ива

Случаен посетител | 2008-11-08 12:47:00
Като слушам рекламите по телевизията ми се струва, че този витамин е в основата на повечето козметични продукти. Благодаря на екипа Ви за полезната информация относно какво ни продават. Поздрави.

Ангел Костадинов

Регистриран потребител | 2008-11-11 14:27:39
Наскоро се изумих от цената на килограм моркови: 1.30 лв. !!! На фона на цените на цитрусовите плодове, при тази цена могат да се напрвавят две големи салати от моркови, които ще са много по здравословни от салата с надути доматии краставици, която ще струва минимум 4-5 лв. Оказва се, че морковите са един достъпен зеленчук, който обаче малко хора уважават, а той си е за уважение според мен.

ani

Случаен посетител | 2009-03-30 18:51:50
и минералиВитамин АПрепоръчителна дневна доза: 5 000 IU* Безопасна горна граница: 10 000 IU Добри хранителни източници: яйца, млечни продукти, пъпеш, сок от моркови, манго, тиква, спанак, картофи, риба тон, тъмнозелени, оранжеви и червени на цвят зеленчуци (зелените листни зеленчуци (спанак, лапад, салати и др.), морковите, доматите, броколи, кайсии, тикви, пъпеши, праскови. Лечебни свойства Витамин А е общото име, дадено на група естествено образуващи се молекули, наречени ретиноиди – важни съединения, срещани в източници както от растителен, така и от животински произход, които са нужни за да е ефективна имунната система. Без достатъчно витамин А тялото е податливо на инфекции, които могат да причинят всичко от дребна шарка до СПИН. Витаминът играе важна роля в синтеза на зрителния пигмент родопсин, който осигурява адекватната адаптация на окото към слаба светлина. За образуването му е необходимо определено ниво на ретинол в организма. Витамин А стимулира синтеза на надбъбречните и половите хормони, повишава устойчивостта на организма към студ и инфекциозни заболявания. Дефицитът на витамин А в организма води до нарушена адаптация на окото към слаба светлина (т. нар. кокоша слепота), както и до засилено вроговяване на кожата. За щастие, повечето хора получават достатъчно витамин А чрез хранителния си режим, но недостатъчност може да се получи при хора с рак, туберкулоза, пневмония, хронични бъбречни заболявания, инфекции на пикочната система или заболявания на простатата, защото всички тези заболявания увеличават нуждата на тялото от този витамин. Хора с храносмилателни проблеми, които влошават абсорбацията на мазнини – например коремни заболявания и кистозни фибрози – също са в рискова ситуация. Наръчник на купувача Следващият път, когато пазарувате, не забравяйте да си купите много плодове и зеленчуци – отлични източници на витамин А, и то във вида, в който повечето доктори препоръчват да се получава този важен витамин. Плодовете и зеленчуците не само съдържат и стотици други полезни за здравето съставки, но и формата, в която те ви поднасят витамин А – като бета-каротин – не е потенциално токсична, за разлика от витамин А. (Както витамин А, така и бета-каротина, могат да увредят черния дроб у хора, които пият много алкохол.) Контрол за безопасност Въпреки че витамин А, без всякакво съмнение, е крайно необходим, повече не означава непременно по-добре. Всъщност, тук повече може да бъде направо опасно. Внимавайте! Витамин А е единственият витамин, при който свръхприемът да причини токсични прояви именно резултат на прекомерна консумация на храни, които го съдържат в големи количества. Взимани в кратък период от време, големи количества витамин А могат да причинят раздразнителност, главоболие, повръщане, болки в костите, обща слабост, размазано виждане. Редовен прием на количества, по-големи от 10 000 IU – безопасната горна граница за витамин А – могат да бъдат проблемни, и да причинят загуба на коса, слабост, главоболие, уголемен черен дроб и далак, анемия, схващания и болки в ставите. Всъщност, известен е поне един смъртен случай след редовна всекидневна употреба на 25 000 IU от този потенциално токсичен хранителен елемент. По време на бременност бъдещите майки трябва да бъдат особено внимателни с приема витамин А. Дневни дози от 10 000 IU (количество, срещано в някои добавки от мултивитамини и минерали) през първите три месеца от бременността са свързвани с висок риск от вродени дефекти. Високите количества на витамин А по време на бременност може да предизвикат спонтанен аборт, аномалии в развитието на плода и вродени дефекти на новороденото. Не се препоръчва бременни жени или жени, които имат намерение да забременяват да взимат витамин А като добавка към храната или други препарати, съдържащи витамин А без препоръката на лекар. Поради тези причини бременни жени никога не трябва да приемат дози от 10 000 IU и задължително трябва да бъде извършена лекарска консултация. Те също така трябва да проверят състава на добавката си от мултивитамини и минерали, за да са сигурни, че съдържа по-малко от 10 000 IU от този полезен, но същевременно потенциално опасен н хранителен елемент. *IU (international unit) – международна единица Референтните стойности за прием на Витамин А включват витамин А (ретинол), b-каротин и другите каротини. Стойностите са изразени като ретинол еквиваленти: 1 Ретинол Еквивалент (РЕ) = 3.33 Международни Единици (IU) ретинол 1 IU витамин А = 0.3 РЕ (мкг) = 10 МЕ b -каротин = 6 мкг b-каротин = 12 мкг други каротини - провитамини А (В опаковката на витамините, които купувате винаги е посочено количеството IU, които съдържа лекарствения продукт). Още от Витамини и минерали

as

Случаен посетител | 2010-10-12 21:53:41
sa

dobi

Случаен посетител | 2010-11-29 11:00:40
mnogo sam obezpokoena,zashtoto parviat mesec sled kato rodih priemah po 6 tabletki vitamin A vseki den i v sashtoto vreme karmia moeto bebe!!!!!neznam dali po niakakav nachin ne sam mu navredila,ako znaete neshto po vaprosa moliq komentiraite!!!! BLAGODARQ

svetoslav

Случаен посетител | 2011-02-18 21:41:26
viamin a vernolie 4i pomaga za visok rast

iliana kostadinova

Случаен посетител | 2011-03-24 10:30:54
ima strahotno deistvie

Finch

Случаен посетител | 2011-07-22 18:44:12
THX that's a great anwesr!

Ivo Dimitrov

Случаен посетител | 2012-03-27 13:43:11
Ami i az mislq 4e pomaga za rasteja i zatova 4eta komentari...

Димитър Димитров

Случаен посетител | 2012-10-16 13:02:52
Нещо не е наред с дозировката. За мъжете се препоръчва 0,6 милиграма дневно.Днес си купих витамин А като капсули. Препоръчва се по 1 капсула дневно, като капсулата е от250 мг Кое е вярното