Детето

Три стъпки към по-малко тревога

Тревогата е неизменна част от стреса върху нас. Вижте няколко интересни съвета как да се справим с тревогата.
От

Публикувана:
Последна редакция: 18/11/2017
Всеки се тревожи, както възрастните, така и децата. Но какво трябва да направим за да го предотвратим? Независимо дали тревогите са големи или малки може да предприемете тези 3 стъпки:

1. Опитайте се да проумеете това, за което се тревожите.

2. Помислете за начини да направите ситусцията по-добра.

3. Помолете за помощ.

1. Открийте причината
Понякога знаете за какво точно се тревожите. Друг път какво ви безпокои. Нека кажем се притеснявате от учител който има лошо отношение към вас. Но може би това, което наистина ви безпокои е че имате проблеми с математиката. Ако някой ви помогне с математиката, учителя който на пръв поглед изглежда лош и ви тревижи ще се окаже дорър и повече няма да е причина за тревога.

Някои проблеми, като например семейните, са големи и имат много аспекти. Тогава може да разделите проблема на по-малките му съставни части и да се опитате да го разрешите. Съсредоточаването върху проблема или поне част от него е първата стъпка към предприемането на действия. Ако имате проблеми го установете и прескочете към стъпка 3 за да получите помощ от някой родител или друго лице на което имате доверие.

2. Обмислят начини подобрите нещата
Почти винаги може да направите нещо, за да спомогнете за решаването на проблема и да се чувствате по-добре. Да седите и да се тревожите не е забавно и това вероятно няма да реши проблема ви. Но преминаването към действия може да ви помогне да се чувствате по-обнадежден.

Оценките в училище са най-честия източник за притеснения при децата. Ако това е вашата загриженост, попитайте себе си тези въпроси:

- Защо са важни часовете в училище? Какво означават те за мен?

- Как да се подготвя за клас? Трябва ли да прегледам уроците дори и когато нямам тест на следващия ден?

- Имам ли добро място където мога да си пиша домашните?

- Опитал ли съм различни начини на учене, като преписване на уроци или учене с приятел?

Ако се притеснявате за караница с приятел, бихте могли да запишете всички действия, които може да предприемете за да се сдобрите и например да го поканите да играете заедно на баскетбол. Това е добра стъпка. Може да помислите и дали не трябва да се извините ако считате че сте направили или казали нещо лошо. Изберете най-доброто решение и предприемете стъпки.

3. Помолете за помощ
Притесняването може да ви накара да се чувствате самотни. Когато сте притеснени, разговора и споделянето с някой може да ви помогнат. Понякога хората казват: "Защо трябва да безпокоя? Той / тя не може да направи нищо за това." Но ето две причини да опитате въпреки това:

- Не сте сигурни, че никой не може да помогне, докато не споделите вашите чувства.

- Само самото споделяне с някой какво ви тревожи може да ви накара да се чувствате малко по-добре.

Общо за тревогата
Знаете ли, че не толкова лошо като цяло да се притеснявате? Ако не сте разтревожени (поне малко), то това показва че не вземате отношение и не се интересувате от събитията които се случват около вас.

Но някои деца се притесняват толкова, че не правят неща които искат поради чувството на тревога. Ако това се случи и на вас, знаете какво да правите с още сега: обърнете се към добрата стара Стъпка 3 и помолете за помощ.