Детето

Телевизорът и неспокойната детска игра

Телевизорът разсейва и нарушава спокойната игра на децата
От

Публикувана:
Последна редакция: 11/12/2017
Дори когато децата ви не гледат телевизия, включеният телевизор нарушава тяхната спокойна игра и ги лишава от възможността да развият важни за тях умения, каквито са съсредоточеността и концентрацията.

Експериментът с деца на 3 години, играещи в стая с включен на програма за възрастни телевизор, показва че времето, което те посвещават на заниманията си е с 5% по-малко отколкото времето, прекарано в игри в помещение без странични дразнители.

Резултатите доказват, че когато няма телевизор, който да смущава играта им, децата са много по-концентрирани и отделят повече време на заниманията си.

Звуковият фон, който включеният телевизор създава, оказва разсейващо влияние на децата. Работещият телевизор пречи на децата да задържат вниманието си върху текущото занимание и това става именно в този момент от тяхното развитие, в който те започват да систематизират умението си да се концентрират и да бъдат съсредоточени за продължителен период от време.

Много често родителите мислят, че включения телевизор не оказва влияние на децата им, защото излъчваните предавания не са насочени директно към тях. Дори обаче децата да не играят активно, това не означава че работещият телевизор не ги разсейва и смущава.

Съветът на съюза на педиатрите е на деца на 2 и по-малко години да не се позволява да гледат телевизия, както и да не бъдат оставяни в помещение с включен телевизор за продължителен период от време. На по-големите деца се препоръчва ограничен престой пред телевизора, включително по-малко време за видео и компютърни игри – не повече от час, два дневно.

Много деца са принудени да се забавляват в помещение с работещ телевизор. Звуковите и визуалните сигнали са дразнещи за тях и оказват неблагоприятен ефект на тяхното развитие в ранна възраст.

По време на експеримент, всяко от 50 подрастващи на възраст 12, 24 и 36 месеца е заснето в семейна среда при ограничен родителски контакт и контрол.

Поетапно на децата се разрешава да играят или в условията на пълна тишина и спокойствие или при включен на предаване за възрастни телевизор. Резултатите показват, че докато телевизорът работи, децата играят по-неспокойно и не толкова интензивно и внимателно. За сравнение, при изключен телевизор, децата са по-концентрирани в заниманията си и не сменят често играчките си така, както по време на игра под въздействието на шумовия фон от телевизора.

Дори родителите да са в същото помещение с децата си, те трудно могат да забележат различията в тяхното поведение при игра по време на телевизионно предаване, но преглеждайки видео записа от експеримента, разликите стават осезаеми.

Въздействието на работещия телевизор може да се оприличи на вторичния ефект от цигарения дим, а именно, децата са пасивни зрители дори и с гръб към телевизора.

Постоянното разсейване и неспокойната игра в помещение с включен телевизор могат да доведат до появата на поведенчески разстройства или да задълбочат вече съществуващите такива. Най-често наблюдаваното сред децата, живеещи или играещи в среда с шумово замърсяване състояние е синдромът на дефицит на внимание.

Препоръчително е когато едно дете играе в помещение с телевизор, приемникът в стаята да бъде изключен. Разбира се съществуват забавни образователни предавания, предназначени за най-младата аудитория, но те нямат нищо общо със звуковото и визуалното замърсяване, които работещият телевизор причинява.